Thursday, June 09, 2005

Berniaga

Aku suka berniaga. Aku suka menjual barang. Aku suka memberi perkhidmatan kepada pelanggan. Aku juga suka sekiranya pelanggan puas dengan barangan aku. Dan aku paling suka bila pelanggan juga puas dengan perkhidmatan aku. Tapi, kadang kala aku tak suka pada dua tiga benda dalam bab berniaga ni.

Pertama, aku tak suka nak letak harga barang. Dan kadang-kala tak reti langsung. Pasal, katakan aku beli barang itu dengan harga dua puluh ketul, aku akan jual tak lebih dua puluh lima ketul. Dan kadang-kadang, takot harga terlebih dari harga pasaran, aku kurang lagi. Dan kadang-kadang dengan karenah pelangan nak mintak kurang, walau dia memang tau aku tak untung besar, dan harga barang tu memang murah, maka cairlah aku, akhirnya, kena kurang juga harga tu. Kesudahannya, terjual dalam dua puluh satu ketul. Untung seketul je. Gelak tak? Gelak le pelanggan aku....

Keduanya, aku tak suka nak kenakan bayaran perkhidmatan tetap kan pelanggan. Ikut suka aku. Paling tidak, dapat duit minyak. Duit peluh, duit penat, duit kepala otak berfikir, duit pengalaman dan pengetahuan dan duit upah, kadang-kadang tak mintak. Kesian. Nak buat macam mana? Bukan tak nak untung, tapi memang tak reti nak untung. Ntahlah labu...

Ketiganya, hutang. Hehehehe.. aku tak suka hutang orang. Dan aku tak suka orang hutang aku. Tapi.. biasanya pelanggan akan tanya jugak, boleh hutang tak? Arrrggghhh.. Dan aku pun terpaksa le mintak kadar hutang jugak dengan pembekal aku. Tak leh nak wat cam ne.. Itulah kehidupan. Kalau tunai sepuluh ketul, hutang punya pasal jadi lima belas ketul... nak buat cam ne.. hutang je lah...

Tapi hakikatnya.. aku nak berniaga. Aku nak berniaga sungguh-sungguh. Aku nak ramai orang bekerja dan berniaga sama-sama ngan aku. Aku nak perniagaan aku ada kaitan dengan segala kehidupan ini. Aku nak jadi kaya. Dan aku juga nak kayakan masyarakat aku.. kaum aku.. umat aku.. dan rakyat negaraku.. bukan kayakan negara ... pada hal.. negara sememangnya sudah kaya dari dulu, sekarang ni.. tinggal sikit je kekayaan itu. Telah digondolkan dan dihabiskan oleh mereka-mereka yang tamak dan haloba.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home