Monday, July 11, 2005

Kisah bergambar

Pada malam ini, aku merayau-rayau ke satu meja. Aku nampak gambar2 ini. Gambar anak-anak kecil.

"Anak tuan yang duduk di meja ini agaknya," bisikku.

Tiba-tiba dengan gatalnya aku merapati satu papan kekunci. Cantik papan kekunci ni. Putih, gebu dan bersih.

"Bila agaknya aku boleh dapat papan kekunci yang sebegini cantik?" fikiranku mula melayang.

Tangan ini gatal pula hendak menekan-nekan. Alah, alang-alang menaip, biar sampai beribu-ribu perkataan.

ketik ketak.. ketik ketik ketak.. ketik ketak ketik.. ketak.. ketak..

Lancar jari ini merobek kekunci menaip perkataan demi perkataan.

Tiba-tiba, satu objek keluar dari skrin komputer di hadapanku ini. Bergerak-gerak. Ke kiri, ke kanan. Nak kata bulat tak, nak kata segi pun tak.

"Bentuk ape tu?" tanyaku di dalam hati.

"Rupa sekali pandang cam bola. Hmmm.. dua kali pandang cam belon pulak. Eh.. ape tu? Mundar mandir, mundar mandir.. tapi tak timbul-timbul pulak tu. Lencun betul la.."

Lama kelamaan, objek itu semakin besar bentuknya. Kelihatan juga seakan-akan aura keluar daripadanya. Berkilat-kilat.

"Eeee.. geram tul lah. Lambat sangat munculnya." desakku keras kerana semakin gelisah menunggu lama.

"Eh.. macam aku kenal. Cermin mata tu pun macam selalu nampak ," aku kehairanan.

Aku mencari-cari sesuatu. Macam ada benda tu kat depan ni. Tapi masih tak jumpa.

"Mana dia, mana dia.. ko menyorok ek,"

Puas aku mencari. Tak jumpa pun. Sememangnya benda yang aku cari itu tidak kelihatan. Tapi bagaimana? Macam mana? Dan mengapa jadi bergini?

"Kenapa aku boleh nampak kelibat aku di skrin komputer ini?" tanyaku.

Sejak bila aku jadi kojek? Rambutku gondol? Ha ha ha.. Gondol telah kembali. Haa, mana rakanku GonDoL, dah lama tak nampak dia. Masih adakah dia lagi di negeri ini? Atau dia telah merantau jauh? Agaknya pergi jauh membawa diri.

S E K I A N

0 Comments:

Post a Comment

<< Home