Friday, December 02, 2005

Aku rabun tiba-tiba...

Dr. M

Aku tak tahu macam mana boleh jadi macam ni. Tetiba aku rabun. Aku tak buta. Tapi aku macam nak buta. Aku bukan buta huruf. Tapi aku dah macam lupa aturan dan seni susunan huruf. Aku dah kurang membaca. Aku dah tak minat baca. Aku dah makin malas membaca. Kenapa? Kenapa aku perlu membaca?

"Tiada agama yang meletakkan kepentingan ilmu dan kemahiran begitu tinggi berbanding agama kita. Ajaran pertama yang diterima Nabi Muhammad S.A.W. ialah baca. Bagaimanapun hari ini kita masih tidak mematuhi suruhan pertama Islam, supaya membaca dan menimba ilmu. Kita malahan tidak tahu bagaimana untuk menimba kekayaan yang ALLAH limpahkan terhadap kita. Sebaliknya kita hanya duduk dan menikmati kekayaan yang dihasilkan orang lain untuk kita."
- Tun Dr Mahathir Bin Mohamad (Tripoli, Libya : 29 Syawal 1426)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home